عمومی

عمومی وردپرس

عمومی

عمومی وردپرس

  • ۰
  • ۰

آزمایش خون از ساده‌ترین آزمایش‌هایی است که پزشکان برای فهمیدن بیماری فرد آن را تجویز می‌کنند. در آزمایش خون، نمونه خون از فرد گرفته می‌شود و با انجام آزمایش‌هایی میزان موارد مختلف در خون مانند گلبول سفید، گلبول قرمز، پلاسما و … چک می‌شود و مقادیر به دست آمده از آزمایش‌ها در برگه‌ای تحت عنوان برگه نتیجه آزمایش خون ثبت می‌شود تا پزشک بتواند به کمک این مقادیر متوجه بیماری فرد شود. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد میزان گلبول سفید در خون یکی از مواردی است که در حین آزمایش بر روی نمونه خون فرد چک می‌شود. lymphocytes و یا لنفوسیت یکی از انواع گلبول‌های سفید است که وظیفه اصلی آن مبارزه با بیماری‌های سرطان و عفونت‌هاست. از مخفف کلمه lymphocytes یعنی lym در برگه نتیجه آزمایش خون lymph استفاده می‌کنند تا میزان لنفوسیت در خون را اعلام کنند.

 

لنفوسیت دارای چه انواعی است؟

لنفوسیت دارای دو نوع مختلف است که یکی لنفوسیت نوع T و دیگری لنفوسیت نوع B است. هر دو این لنفوسیت‌ها از سلول‌های بنیادی مغز استخوان سرچشمه می‌گیرند.

وظیفه لنفوسیت نوع T در بدن کمک به از بین بدن سلول‌های سرطانی و کنترل ایمنی بدن است. لنفوسیت نوع B نیز موجب ساخت آنتی بادی در بدن می‌شود. به این صورت که این آنتی بادی‌ها از نوع پروتئینی بوده و برای مبارزه با آنتی‌ژن‌ها که مواد خارجی وارد شده به بدن هستند، تولید می‌شوند. این دو نوع لنفوسیت یعنی لنفوسیت نوع T و لنفوسیت نوع B به کمک هم وظیفه ایمن نگه داشتن بدن را دارند و اجزای اصلی سلول‌های پاسخ ایمنی سازگار را تشکیل می‌دهند.

 

 

بالا بودن سطح لنفوسیت

لنفوسیت ابزاری دفاعی در بدن است که بالا رفتن سطح آن در بدن انسان می‌تواند نشان‌گر وجود عفونت و یا نوعی التهاب باشد. در برخی از مواقع بالا بودن میزان لنفوسیت نشان‌دهنده بیماری لنفوسیتوز است. لنفوسیتوز بیماری خطرناکی است که در اثر سرطان خون، بیماری‌های ایمنی مانند بیماری التهابی روده و همچنین عفونت‌های مزمن به وجود می‌آید.

 

پایین بودن سطح لنفوسیت

در برخی از مواقع سطح لنفوسیت ممکن است به خاطر انجام ورزش‌های شدید به وجود آمده باشد، از این رو نشان دادن میزان بالای آن در برگه آزمایش آن چنان خطرساز نیست. همچنین لنفوسیت می‌تواند به خاطر استرس شدید و سوء تغذیه نیز به کمتر از حد مجاز در بدن برسد. گاهی نیز پایین بودن میزان این گلبول سفید به معنای بیماری لنفوسیتوپنی یا لنفوپنی است. این بیماری از بیماری‌های ارثی بوده و از طریق پدر و مادر به فرزند منتقل می‌شود. البته بیماری لنفوپنی تنها یک بیماری ارثی نیست بلکه می‌تواند به عنوان یکی از اثرات جانبی بیماری‌های خود ایمنی، بیماری ایدز، بیماری‌های عفونی، بیماری‌های عصبی مانند بیماری اسکلروز و بیماری آتاکسی در بدن انسان به وجود بیاید.

گفتنی است بالا یا پایین‌تر بودن میزان لنفوسیت در بدن به صورت مقطعی اتفاق می‌افتد و همیشه نشان‌دهنده بیماری‌های حاد نیست. در بسیاری از مواقع بالا و یا پایین بودن میزان لنفوسیت در بدن نشان‌دهنده واکنش بدن به بیماری‌های التهابی و عفونی بوده و پس از مدتی این میزان به حد مجاز خود برمی‌گردد. اگر میزان لنفوسیت در خون به مدت مدیدی پایین و یا بالا بماند، می‌تواند نشان‌دهنده ابتلای فرد به بیماری‌های خطرناک باشد.

 

برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید.

منبع: https://iranmehrlab.ir/lym-blood-test/

  • ۹۹/۱۱/۰۷
  • علی یاور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی