عمومی

عمومی وردپرس

عمومی

عمومی وردپرس

  • ۰
  • ۰

کمپرسور یخچال چیست؟

 

ساختمان هر یخچال از قسمت های مختلف شامل کمپرسور، رادیاتور خنک کننده، فیلتر، لوله ی مویین، محفظه ی یخ ساز، موتور الکتریکی، ترموستات، رله راه انداز، رله بار زیاد، لامپ یخچال، جعبه تقسیم و شستی معکوس لامپ تشکیل شده است. مهم ترین بخش یخچال فریزر، دستگاه کمپرسور یا همان موتور می باشد، چرا که یخچال بدون موتور نمی تواند کار کند. کمپرسور یخچال قطعه ای مشکی رنگ است که عموماً در قسمت پشت و پایین یخچال قرار می گیرد.

کمپرسور یخچال مسئول گردش و فشرده سازی گاز در درون کانالهای اپراتور است؛ که این گاز در کندانسور خنک شده و تبدیل مایع میگردد. بر روی بدنه کمپرسور یخجال اغلب اوقات سه لوله نمایان است، لوله مخصوص شارژ کردن گاز، لوله رفت یا فشار و لوله برگشت یا مکش

 

تجهیزات کمپرسور یخچال

 

تجهیزات کمپرسور یخچال مجموعه ای مکانیکی است که اجزاء تشکیل دهنده آن میلنگ، سوپاپ، پیستون را شامل می‌شود. میلنگ که توسط یک موتور آسنکرون داخل محفظه کمپرسور یخچال قرار دارد، با دوران خود پیستون را قادر به انجام حرکت به صورت تلمبه ای می‌کند و همینطور باز و بسته شدن سوپاپ ها، گازی که در لوله ها و سلندر است را به گردش در می‌آورد. دوباره گاز از لوله ی بازگشت مکیده می‌شود و با فشاوری بیشتر وارد لوله رفت می‌شود و در نتیجه گاز سرما ساز به صورت مستمر در حال حرکت بوده و عمل سرماسازی را انجام می‌دهد.

 

میلنگ

پیستون

سوپاپ‌ ها

 

میلنگ توسط موتور آسنکرون درون محفظه کمپرسور قرار گرفته که با چرخش خود سبب عمل کردن پیستون مشابه تلمبه می شود و در نهایت با باز و بسته شدن سوپاپ ها، گاز در لوله ها و سیلندر به گردش در می آید. گاز همواره از لوله برگشت مکیده می‌ شود و به وسیله فشار به لوله رفت وارد می‌ گردد. نتیجه اینکه گاز سرما ساز به صورت مداوم و مرتب در گردش می باشد و عمل سرما سازی را انجام می دهد. این نکته حائز اهمیت می باشد که امروزه دیگر از ملینگ در کمپرسور های خطی و اسکرال و روتاری استفاده نمی شود و به جای آن مقدار معینی روغن که در داخل این کمپرسور ها وجود دارد، کار خنک کاری و روانکاری بخش الکتریکی و مکانیکی را انجام می دهد.

 

اغلب لوله ی ترموستات را به سقف اپراتور و یا قسمت تحتانی متصل می کنند. هنگامی که ترموستات در حالت اتصال می باشد، کمپرسور یخچال شروع به کار می کند. پس از سرد شدن گاز، حجم گاز درون لوله بلو، لوله موئی و فانوسک کاهش حجم داده و جمع می شود. در این صورت اهرم اتصال کلید داخل ترموستات به سمت پایین رفته و فاز موتور را قطع کرده، که در نهایت کار کمپرسور متوقف می شود. با متوقف شدن کار کمپرسور، سرمای موجود در یخچال به خصوص اواپرایتور کاهش یافته و گاز درون ترموستات فعال می شود و به علت گرم شدن محیط افزایش یافته و فانوسک بزرگ تر می شود.

پس از افزایش یافتن گاز، کلید ترموستات متصل می شود و کمپرسور یخچال کار خود را شروع می کند. مدت کار کمپرسور یا به عبارتی میزان سرمای دلخواه در اواپرایتور را می توان به وسیله ی ولوم ترموستات که در حقیقت اهرم کنترل حجم فانوسک است تنظیم نمود. تنظیم مدت زمان کار کمپرسور بر عهده ولوم ترموستات می‌ باشد.

تنها تغییر مهم کمپرسور یخچال در سالهای گذشته کاهش مصرف انرزی بوده که به یک مدل آنها کمپرسور خطی می‌گویند، در این مدل در عوض اینکه کمپرسور خاموش یا روشن شود سرعت دور موتور کم و یا زیاد می‌شو.

 

انواع موتور و کمپرسور یخچال

موتور یخچال در انواع مختلف تولید و به بازار عرضه می شوند. اگرچه شکل ظاهری تمام کمپرسور های یخچال اغلب یکسان و شبیه به قوطی پلاستیکی مشکی بزرگ می باشد اما هر یک از آن ها کارکرد های خاص خود را دارا می باشند که در ادامه درمورد هریک از آن ها توضیح داده ایم.

 

موتور پیستونی

 

در  کمپرسورهای پیستونی حرکت رفت و برگشتی جهت فشرده کردن گاز، توسط پیستون انجام می شود. این نوع کمپرسور از ظرفیت 100 اسب بخار برخوردار می باشد. از معایب موتور پیستونی یخچال می توان به ایجاد سر و صدا و حرارت نسبتا زیاد آن اشاره کرد که موجب تزلزل موقعیت آن برای شناخته شدن به عنوان بهترین موتور در میان انواع کمپرسور های یخچال می شود.

 

کمپرسور دورانی یا روتاری

 

کمپرسور روتاری عمل فشرده کردن گاز مبرد را با گردش 360 درجه ای تیغه ها انجام می دهد. مصرف برق، سر و صدا و حرارت کمتر نسبت به مدل های پیستونی، از جمله مزایای این نوع کمپرسور به شمار می روند. علاوه بر این راندمان این نوع کمپرسور ها نسبت به مدل پیستونی بیشتر می باشد. به همین علت موتور روتاری در شمال ایران از محبوبیت بیشتری برخوردار می باشد.

 

منبع: https://irancompressor.com/blog/refrigerator-compressor/

  • ۹۹/۱۰/۲۱
  • علی یاور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی